Jak zlepšit SEO vašeho webu
Přilákejte návštěvníky na váš web bez použití placené reklamy
SEO (Search Engine Optimization) neboli optimalizace pro vyhledávače je soubor technik a strategií, které mají za cíl zlepšit viditelnost webové stránky ve výsledcích vyhledávání (Google, Seznam, Bing apod.).
Jinými slovy, správné SEO pomáhá webu dostat se na vyšší pozice ve vyhledávačích a přilákat více návštěvníků bez nutnosti platit za reklamu.
Proč by vás mělo SEO zajímat?
Zdarma přivádí návštěvníky
Jednou z největších výhod SEO je organická návštěvnost – tedy lidé, kteří na váš web přijdou přirozeně díky vyhledávačům. Oproti placeným PPC reklamám (Google Ads, Sklik), kde platíte za každý proklik. SEO generuje návštěvnost dlouhodobě a bez přímých nákladů za kliknutí.
Budete vidět ve vyhledávání
Věděli jste, že ~90% lidí, kteří vyhledávají například na Google, se spokojí s výsledky na první straně? Je tedy velmi pravděpodobné, že pokud uživatel na první stránce nenajde to co hledal, tak změní svůj dotaz, místo podívání se na druhou stránku výsledků. Proto je správně vypracované SEO důležité, aby se váš web ukazoval právě na první stránce vyhledávání.
Běh na dlouhou trať, který má smysl
Optimalizace SEO není proces s okamžitými výsledky, vyžaduje čas a úsilí, ale pokud je udělané správně, přináší dlouhodobé pozitivní výsledky v návštěvnosti. Oproti placené reklamě, která přestane fungovat ihned po ukončení kampaně, dobře optimalizovaný web může přivádět návštěvníky klidně i další roky.
Klíčové faktory fungování SEO
On-page SEO (Optimalizace obsahu)
To jsou úpravy přímo na webu v jeho obsahu či kódu, které pomáhají vyhledávačům pochopit, o čem je vaše stránka a zároveň pomáhají aby byl web dobře přístupný pro uživatele. Cílem je, aby váš web měl kvalitní a odpovídající obsah vašemu zaměření. Patří sem například:
- Klíčová slova, ALT a META tagy: Je dobré správně zvolit klíčová slova, která souvisí s vaším obsahem a zakomponovat je napříč webem. Každá stránka by měla mít svůj H1 nadpis, který obsahuje klíčové slovo. Meta tagy jako titulek stránky, popis a další, jsou viditelné pro vyhledávače a lidi, kteří tam hledají, proto i zde by se měly nacházet výstižná klíčová slova. ALT tagy u obrázků většinou mají za úkol popsat co obrázek obsahuje a díky tomu vás lidé pak mohou opět lépe dohledat i když původně hledali třeba jen obrázek.
- Kvalitní a relevantní obsah: Texty na vašem webu by měly odpovídat především tomu čím se zabýváte. Máte představu co by vaše zákazníky mohlo zajímat? Na co by se mohli ptát? Odpovězte jim na jejich otázky přímo na vašem webu.
- Správné strukturování webu: Vyhledávače upředňostňují ve vyhledávaní weby, které mají v kódu "pořádek". Takže je třeba na místě správně používat sestupně nadpisy H1→H2→H3→H4 atd... Používat například <header>, <footer> nebo třeba <main>, místo obyčejného <div>, vyhledávače se pak budou lépe orientovat na vašem webu.
Off-page SEO (Budování zpětných odkazů)
Off-page SEO zahrnuje všechny aktivity, které se odehrávají mimo váš web, ale pomáhají mu získat lepší pozici ve vyhledávačích. Vyhledávače totiž odkazy z jiných webů na ten váš berou jako takové "doporučení".
Off-page SEO lze posílit například pomocí:
- Kvalitní odkazy: Odkaz z renomovaného webu (např. Seznam.cz) má pro váš web větší váhu než odkaz z neznámého blogu.
- Relevance: Odkazy z tématicky podobných webů jsou cennější. Např. pokud máte web o autech, je lepší mít odkazy z auto magazínů než z webu o módě.
- Různorodost odkazů: Google sleduje, jestli máte přirozené odkazy z různých zdrojů (fóra, články, sociální sítě). Obecně se sice tvrdí, že sociální sítě nejsou přímým SEO faktorem, ale nepřímo mají velký vliv. Pokud se váš obsah hodně sdílí na Facebooku, Instagramu atp., získává větší návštěvnost a tedy i šanci na zpětné odkazy.
- Google My Business a lokální SEO: Pokud máte místní firmu (např. kavárnu, autoservis, hotel), nezapomeňte na Google My Business. Budete vidět na mapách Google, můžete získávat hodnocení a reference od zákazníků a pomáhá vám se zobrazit na prvních místech při lokálním vyhledávání.
Technické SEO
To je část optimalizace pro vyhledávače, která se zaměřuje na technickou stránku webu.
Jeho cílem je zajistit, aby web byl rychlý, bezpečný, dobře indexovatelný a snadno pochopitelný pro vyhledávače.
Na rozdíl od on-page SEO (obsah, klíčová slova, nadpisy) a off-page SEO (zpětné odkazy, sociální signály) technické SEO řeší čistě technické parametry webu.
Hlavními faktory technického SEO jsou:
- Rychlost načítání: Rychlost načítání webových stránek je klíčovým faktorem pro SEO. Vyhledávače totiž často penalizují pomalé a neresponzivní weby tím, že je neumístí na prvních příčkách ve vyhledávání. Stránky, které se načítají déle jak 3 sekundy ztrácí pozornost nejen u většiny uživatelů, ale také ztrácí i lepší pozice ve vyhledávání.
- Zabezpečení: Všechny moderní weby by v této době měly používat SSL certifikáty (HTTPS) pro šifrovaný přenos dat mezi uživatelem a web serverem. Bez šifrování mohou útočníci odposlouchávat citlivé údaje, které zadává uživatel na web. Vyhledávače opět těžce penalizují weby, které ještě nepoužívají SSL (HTTPS) šifrovaný přenos. Zároveň tyto weby mohou být v prohlížeči označeny jako "nebezpečné", to může spoustu návštěvníků odradit.
- Responzivita a UX: Základem v této době je také správně responzivní web, který se zobrazí správně na všech zařízeních a především na mobilech. Přeci jen, drtivá většina návštěv vašeho webu přichází právě z mobilních zařízení, v této době tedy platí už pravidlo "Mobile-First". Google může hodnotit zda jsou dobře klikatelná tlačítka vašeho webu na mobilech, případně zda je text čitelný atp. Ostatně web by měl být vždy co nejvíce přívětivý z hlediska uživatelského zážitku(UX), pokud váš web zákazníci předčasně opouští, Google to může vyhodnotit, že se jedná například o špatně fungující web.
- Optimalizace obrázků a dat: Pro dobré SEO je také zásadní rychlost načítání vašeho webu. Minifikováním kódu, nebo kompresí obrázků lze docílit menší velikosti dat, které server musí pokaždé poslat uživateli, čímž se i zrychlí načítání jednotlivých stránek. Samozřejmě je vhodné kompresi dělat tak, aby obrázky co nejmíň ztratily na kvalitě. V této době jsou také hodně populární formáty jako třeba WebP, na které spousta webů přechází z klasického JPEG.
- Indexace a crawlování: Všechny vyhledávače, nejen Google, využívají robotů, kteří prohledávají(crawlují) internet, hledají nové nebo aktualizované stránky a zaznamenávají jejich obsah. Je tedy dobré určit robotům, co mají na vašem webu procházet a co ne - pomocí souboru robots.txt v kořenovém adresáři webu. Dále se často používá i soubor sitemap.xml, který slouží jako takový přehled odkazů. Interní prolinkování mezi jednotlivými stránkami vašeho webu zvyšují vyšší pravděpodobnost, že je bot navštíví a zaindexuje, neboli zařadí do výsledků vyhledávání.
Správné SEO je pouze částí skládačky
Optimalizace pro vyhledávače je silný nástroj pro získání organické návštěvnosti, ale není samospásná. Přivede lidi na web, ale pokud nemáte zajímavý produkt, kvalitní obsah a promyšlenou marketingovou strategii, konverze zůstanou nízké.
Musíte lidem dát důvod, proč na webu zůstat a nakoupit. Když se SEO spojí s dobrým marketingem a silnou nabídkou, dokáže přinést dlouhodobé výsledky a stabilní návštěvnost bez nutnosti platit za reklamu.